Als hulpverlener begint bij de basishouding
“Nieuwe Autoriteit houdt in dat je niet werkt met straffen en belonen, maar inzet op de relatie met jongeren”, vertelt Zoë. De twintiger werkt al enkele jaren in Mariahuis vzw, maar besloot toch om in afstandsonderwijs verder te studeren. Zo kwam ze terecht bij Vives Hogeschool.
“Deze methodiek ligt diepgeworteld en is sinds 10 jaar sterk in opkomst in België. Veel organisaties schakelen nu pas over naar deze nieuwe gedachtegang. Ik ben begeleidster in een residentiële voorziening voor jongeren van 12 tot 18 jaar en ook wij zijn momenteel aan het instappen. Zo kwam ik tot de volgende bedenkingen: Hoe doe je dat dan? En wat daarna? Hoe hou je dat in leven? Door middel van interviews heb ik dit ook onderzocht bij experts en in verschillende organisaties.”
Let's go
Volgens Zoë ontbrak er iets ‘hands on’ om te gebruiken in de omgang met ouders of opvoedingsverantwoordelijken. “Ik ben op zoek gegaan naar wat er al bestond. Ik vond veel boeken, maar niets interactiefs. Door haar creatieve wil kwam ze op het idee om een bordspel te ontwikkelen.”
Samen met collega en vriendin Hannah Claes kwam ze op het idee. “Op een winteravond schreeuwde ik naar Hannah: ‘We gaan een spel maken’. Zij ging er meteen in mee”, vertelt Zoë enthousiast. “We hebben twee grote flappen papier op tafel gelegd en zijn beginnen tekenen”, lacht ze. “Twee dagen later zaten we bij de directeur en hij ging mee in ons verhaal. Verbaasd, maar enthousiast, zijn we verder beginnen nadenken. Lynn Cypers heeft grafisch ontwerp gestudeerd en zij heeft de ontwerpen tot leven gebracht."
Blijven staan
Zoë en Hannah gebruiken de 8 basishoudingen van de methodiek als basis voor het spel. “Alles begint bij de basishoudingen. Pas als je die onder de knie hebt, kan je volgens mij enorm groeien in de methodiek.” Met het spel hopen de twee dames dat de spelers sterker worden in die basishouding. “Op die manier kunnen ze werken aan hun relatie met jongeren en kunnen ze inzetten op de-escalerend werken.
Het spel gaat ook over zelfcontrole. Over hoe je als opvoedingsfiguur of hulpverlener jezelf rustig kan houden in een bepaalde situatie. Maar ik vond ook dat jongeren dat kunnen leren. Het is oké om even weg te gaan, of om te zeggen: ‘Nu effe niet." Het spel is bedoeld voor ouders, jeugdwerkers, hulpverleners en jongeren zelf vanaf 12 jaar. “Maar ook voor CLB’s, secundaire scholen, hogescholen,..”
Hoe zit het spel in elkaar.
Zoë heeft momenteel een prototype van het spel klaar. Het spel bestaat uit een spelbord met vier verschillende type kaarten:
- Energizers: Dat zijn kaarten die bestaan uit positieve vragen met focus op energiegevers, bijvoorbeeld: Wat/wie geeft je kracht?
- Doe-opdrachten: Dit zijn vooral oefeningen over de relaties tussen de deelnemers. Voorbeelden hiervan zijn: ‘Ga eens buiten schreeuwen, wat dat doet met jou?’ of ‘vul je schatkistjes in’.
- ‘K wist het- kaartjes: Dit zijn theoretische vragen over kennis van de methodiek. Deze komen dus minder aan bod bij jongeren.
- Doordenkertjes: Als ze de meest voor de hand liggende basishouding kunnen benoemen, krijgen ze een pauze-knop. Binnen deze methodiek wil dit zeggen dat je letterlijk op pauze kan duwen in een situatie en even weg mag wandelen. Met deze knop kan je dan een vraag overslaan en hoef je niet te antwoorden.
Samen de vuurtoren bereiken is het uiteindelijke doel van het spel.
Hoe gaat het nu verder?
De volgende stap is het spel uitgeven bij een uitgeverij. Wink Games in Nederland zal dit gaan doen tegen het einde van dit jaar. "We willen de prijs drukken omdat we het doen om mensen te helpen, niet voor de opbrengst.” Het spel zal daarom niet in een winkel te koop zijn, maar enkel via de dames zelf, het Mariahuis vzw of op congressen en beurzen. “We willen de dozen ook zelf verdelen om zo een connectie te maken met de kopers.” Zoë heeft onlangs ook een nieuwe investeerder gevonden: ‘De Lions Club Alken, zij zijn zeer enthousiast en hebben ons met open armen ontvangen".
Het spel heeft inmiddels al aan heel wat populariteit gewonnen door de vele congressen waaraan Zoë en Hannah deelnemen. In mei waren ze ook aanwezig op het NVR-congres in Duitsland. Hier hebben ze het spel voorgesteld in het Engels, wat ook een groot succes was. De vraag vanuit Nederland en Duitsland was groot, dat ze het spel willen laten vertalen.
“We hebben ook contact gehad met de ontwikkelaar van de methodiek, Haim Omer, een man uit Israël. We hebben hem gemaild en hij heeft meteen gereageerd. We mochten hem op de hoogte houden over het verdere verloop en ontwikkeling van ons spel”, vertelt Zoë trots.
De tweede, derde en vierde versie van het spel zitten alvast al klaar in het hoofd van Zoë. “Ik mis op dit moment nog enkele doelgroepen: kinderen van 6 tot 12 jaar en mensen met een beperking. Na Nieuwe Autoriteit komt Geweldloos Verzet, dat zal gaan over de acties die je onderneemt, maar hierover wil ik mezelf eerst verder ontwikkelen.” Aangezien collega Hanna verhuist naar het buitenland, heeft Zoë een nieuwe partner gevonden. Collega Britt Hendrix zal samen met Zoë de tweede versie van het spel ontwikkelen.
Beroemd worden?
In november heeft Zoë deelgenomen aan het congres: ‘ Female entrepreneurship’ in Brugge. “De school heeft me hiervoor uitgenodigd en zo is mijn doel om hier te staan ook bereikt”, vertelt ze enthousiast. “Soms kan ik het zelf niet geloven. Als ik nadenk over de weg die ik heb afgelegd om hier te staan, dat is absurd. Ik stond er persoonlijk absoluut niet bij stil dat ik een ondernemer was.”
Voor Zoë is het vooral belangrijk dat jongeren geholpen worden. “Als opvoeder zijnde moet je in een relatie kunnen treden met de jongeren en de frustraties niet laten oplopen om iets wat ze niet doen. Je moet kijken naar de krachten die ze bezitten en focussen op wat ze wel kunnen. Ik wil jongeren laten inzien dat het ook anders kan, dat ze er nooit alleen voor staan.”
Bij verdere vragen over het spel, aarzel niet om Zoë te contacteren via: zoe@mariahuis.be
BIBLIOGRAFIE
advocaten. (z.d.). mijnadvocaten.be.
BIGV. (z.d.). bigv.be. Opgehaald van BelgischInstituut Geweldloos Verzet: https://bigv.be/nl/
Braamse, A. (2021, maart). Nieuwe autoriteit en geweldloosverzet. Vraagkracht.
Braamse, A. (2022). Opleiding nieuwe autoriteit en geweldloosverzet. Zelem Sint Vincentius.
Braamse, A. (z.d.). Interventies. Vraagkracht.
Cleynenbreugel, J. V. (2022, maart 3). nieuwe autoriteit enjeugdhulp: 'veel consulenten bijten hun tanden stuk op weerstand'. sociaal.net.
Copermans, L. (2017-2018). nieuwe autoriteit en geweldloosverzet in Oooc Elkeen: een kwalitatieve implementatie. UCLL.
Haim Omer, E. W. (2015). geweldloos verzet in gezinnen . Houten:
Bohn, Stafleu, Van Loghum. Ilse Van Den Heuvel, C. M.-N. (2020,september 29). intervisiespel geweldloos verzet. Instondo.
Jeugdhulp. (z.d.). Opgroeien. Opgehaald van www.opgroeien.be. kinderrechtencommisariaat.(z.d.).
kinderrechten. Opgehaald van themas-kinderrechten: https://kinderrechten.be/themas/kinderrechten
Leonard, R. v. (sd). Nieuwe autoriteit . De omgang met(gedragsproblemen van) leerlingen op een nieuw spoor? Welwijs.
Liantis. (2021). Opgehaald van www.liantis.be
Mariahuis, V. (2020). kwaliteitshandboek.
Nulens, I. (2022, oktober 11). geweldloos verzet in de opvoeding. powerpoint.
Alken: De Wiekslag.
Omer, H. (2016). Nieuwe autoriteit: samen werken aan eenkrachtige opvoedingsstijl, op school en in de samenleving. Amsterdam: Hogrefeeen Molemann.
Overheid, V. (2021). groeipakket. Opgehaald van www.groeipakket.be
Overheid, V. (2021). opgroeien. Opgehaald van www.opgroeien.be
Vanderfaeillie, F. V. (2022, mei 22). Ondersteuningsbehoeftenvan pleegouders: uitkomsten uit Vlaams onderzoek. Agora webzine.
Verhaeghe, M. (2018). onderzoeksvraadigheden.
Antwerpen: De Boeck.
VZW, M. (2021). KAMS. online logboek.
Wikihow. (z.d.). Je eigen bordspel maken.
Zoë Alaerts I Begeleidster, stage begeleider en kwaliteitscoördinator bij Mariahuis vzw