Kameleon
Een goede leidinggevende kan vooral goed luisteren. Hij weet wat leeft en voelt hoe hij zijn medewerker kan ondersteunen bij zijn of haar ontwikkeling. Hij is ontvankelijk voor signalen en zorgt ervoor dat hij zijn team in een bepaalde richting kan coachen. Er zijn heel wat methodieken, modellen & kapstokken die een leidinggevende kunnen ondersteunen om zijn potentieel verder te ontplooien. Houd er echter rekening mee dat een model altijd een vereenvoudiging van de werkelijkheid is en nooit de volledige complexiteit van een situatie zal bevatten.
Zoals een kameleon zich aanpast aan zijn omgeving, wordt van een leidinggevende verwacht dat hij goed aanvoelt wat de medewerker nodig heeft en hoe hij op dat moment het best ondersteunt. Elke situatie is anders, elke medewerker is uniek en pasklare antwoorden kan je niet zomaar uit een lade toveren. Wat werkt voor de éne situatie werkt niet per definitie voor de andere. In die zin is leidinggeven vaak een complex begrip.
Communicatie en veerkracht
Hoewel we allen de hele dag door communiceren is niet elke communicatie ook geslaagd. Een groot deel van onze communicatie en de impact ervan zit in details: lichaamstaal, woordgebruik, zinsopbouw... Welk stukken informatie gaan verloren omdat we een vraag niet durven stellen of verkeerd timen?
Elke organisatie krijgt daarnaast te maken met verandering. Hoe ga je hier als leidinggevende best mee om? Hoe zorg je ervoor dat je team met de neus in dezelfde richting blijft staan? Om dit te realiseren is het belangrijk de doelstelling van je organisatie helder te verwoorden.
Mensen zijn vaak gewoontediertjes. Een nieuwe functie, een nieuw teamlid, een nieuwe hulpvraag: onze werkomgeving is in constante verandering. Hoe stellen we ons veerkrachtig op om met die omgeving flexibel om te gaan? Als leidinggevende moet je zowel voor jezelf waken over die veerkracht maar tegelijk ook je personeel kunnen motiveren en ondersteunen om gepast op verandering te reageren.
Effectis
Elke organisatie krijgt te maken met heel wat diverse uitdagingen. Uitdagingen op HR-vlak, dat is waar Effectis bij komt kijken. Wij gaan aan de slag met het meest waardevolle kapitaal van een bedrijf: de medewerkers.
Effectis ondersteunt organisaties en stelt het werken met praktijkvoorbeelden hierbij centraal. Alle theoretische kaders en technieken die we aanbieden worden afgetoetst aan de realiteit omdat hieruit het meest geleerd kan worden. Effectis is werkzaam in zowel profit als non-profit, het product is voor ons niet het belangrijkste maar wel de universele omgang met medewerkers als leidinggevende.
Naast vorming bieden wij ook consultancy aan in bedrijven bij de strategisch-operationele uitwerking van grote veranderingen. Op vandaag is er bovendien een grote evolutie naar het digitaliseren van heel wat omgangsvormen en processen, ook op dit vlak gaan wij met organisaties op zoek naar geschikte en evenwichtige oplossingen.
Inzetten op verbinding tussen personeel en organisatie is op vandaag meer dan ooit aan de orde. Om dit te doen slagen is het nodig om denkprocessen van onderuit blijvend te faciliteren. Marketing wordt vandaag vaak extern ingezet als uithangbord tussen bedrijven, marketing kan echter ook intern ingezet worden, om de ziel van een organisatie bloot te leggen en vanuit een sterke basis te groeien. Hier zetten wij ons elke dag voor in!
Meer info:
https://www.effectis.be/
Specifiek aanbood voor non-profit:
https://www.jo-in.be/vorming/people-management-voor-leidinggevenden-de-sociale-sector
Ellen Geers I Effectis