Begeleiding

Ervaringsdeskundigen in de jeugdhulp: een hefboom voor participatie en vermaatschappelijking?

De inzet van vrijwillige en betaalde ervaringsdeskundigen neemt toe in verschillende sectoren van het sociaal domein, waaronder ook in de jeugdhulp. Het actieplan jeugdhulp 2.0 uit 2016, die de krachtlijnen voor de toekomstige jeugdhulp uitzet, verwijst expliciet naar het belang van het inzetten van ervaringsdeskundigen (Vandeurzen, 2016). Dit werd in 2018 beleidsmatig verankerd door het structure

Kwetsbare jongeren in het secundair onderwijs in de rode zone

Enkele weken geleden trokken de deeltijdse scholen aan de alarmbel. Gezien het uitdoofscenario van de onderwijsvorm Leren en Werken dreigen heel wat jongeren uit de boot te vallen. Met deze nota onderschrijven we vanuit de sector van NAFT, Aanloopfase en IBAL aanbieders deze zorg en lichten we hierop ons standpunt toe.

Gehechtheid, in gesprek met Guy Bosmans

Onveilige gehechtheid, hechtingstoornis, geremde en ontremde kinderen. Heel wat termen waar begeleiders in de jeugdhulp mee te maken krijgen. Maar begrijpen we wel altijd goed wat erachter zit? Hoe waken we erover onszelf niet te laten strikken in een semantische woordensoep en wat is de wetenschappelijke stand van zaken omtrent de thematiek? We gaan in gesprek met professor Guy Bosmans, klinisch

Ervaringskennis in de jeugdhulp

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts schrapte eind vorig jaar de subsidie voor de opleiding ervaringsdeskundige in armoede. Zowel voor organisaties als voor cursisten die dankzij de opleiding een tweede kans kregen een onbegrijpelijke beslissing. Ik praat hierover met Belinda, ervaringsdeskundige en Jonah Coudenys, pedagogisch verantwoordelijke bij vzw aPart.

Participatie in de jeugdhulp: van weten naar doen

Participatie gaat over kinderen en jongeren betrekken, naar hun stem luisteren en hier gewicht aan geven. Het gaat over het recht van kinderen en jongeren om deel te nemen aan de zaken die zij willen en die relevant voor hen zijn. Het betekent niet dat kinderen en jongeren zomaar het laatste woord krijgen, wel dat volwassenen hen serieus nemen en gehoor geven aan wat zij te zeggen hebben. Ook binn

KOPLR, een online spel om te werken aan je sociale netwerk

Een complimentje geven, vragen hoe het ermee gaat, iets attents doen, glimlachen, knipogen,…allemaal de meest doodnormale dagelijkse dingen die iedereen doet om contacten te leggen, vriendschappen te bouwen en onderhouden. Of toch niet? Veel mensen hebben het er moeilijk mee en zouden dit graag anders zien. Net voor hen hebben we KOPLR ontwikkeld. KOPLR is een gratis online spel, te vinden op www

People management

Praktijkwerkers in de jeugdhulp hebben enorme vaardigheden om er met veel zorg te staan voor jongeren en hun context. Wanneer je als praktijkwerker de overstap maakt naar een leidinggevende functie komt daarbij de focus op doelstellingen en strategie te liggen. Op dat moment wordt soms vergeten om met dezelfde zorg als voorheen naar jongeren werd gekeken, personeel te omringen. De belangrijkste ei

Continuïteit

De hulp en begeleiding die jongeren krijgen valt in verschillende hokjes te delen. Hulp voor minderjarigen, hulp voor volwassenen, hulp van de Vlaamse overheid via jeugdhulp, hulp van de federale overheid wanneer ze via een opname psychische begeleiding krijgen... Hoe ervaren jongeren deze overgangen en wat denken zij over continuïteit?

Wat vind jij ervan?

Wat als het even niet meer gaat? Wat als het echt niet meer gaat? De Jeugdhulp in Vlaanderen is al sinds jaar en dag - al dan niet rechtstreeks - toegankelijk voor jongeren met diverse problematieken. Tijdens de laatste twee decennia werd echter duidelijk dat er hoge nood was aan een hervormde en vooral meer integrale visie op deze jeugdhulp. Het jeugdhulplandschap was te complex geworden en de f